Fotoalbum

Vi kom fram till vårt hotell Golden Beach på eftermiddagen och hann precis komma i ordning lite innan solen ramlade ner i Atlanten.

Morgon dag 2, utsikt från balkongen bort mot centrum. Byggtomt bredvid hotellet, inte så snyggt, men lite spännande det med.

Stranden. Hur mycket sand som helst.

Härliga vågor och vattnet var varmt.

Under dygnets mörka timmar är stranden belyst.

Runt det kungliga palatset löpte ett fint staket med kungakronor. Det var förbjudet att fotografera det, visade det sig.

Marockansk postlåda. Inte så stor.

Vi tog en taxitur till den enormt stora fiskehamnen.

Här lagar man nät. Vår taxichaufför bad om ursäkt för att jag tog det här kortet och berättade att om man fotograferar människor utan lov så kan det hända att de häller fisk över en...

Taxichauffören Mohammed blev vår personlige guide vid ett par tillfällen, trevlig kille.

Och här är hans bil. Det var billigt och enkelt att åka "petit taxi", fanns ingen som helst anledning att gå i onödan.

Dag 3, 8/11, åkte vi på utflykt till Marrakech, 8 timmar t o r i buss över Atlasbegen.

I resan ingick ett besök på ett Farmacie, en ört- och kryddbutik med försäljning av homeparty-typ.

Utsikt över torget där ormtjusare, sagoberättare, matförsäljare mm började samla ihop sig inför kvällen.

För att inte riskera att behöva betala (eller få fisk över sig) vid varje fototillfälle fick Robban posera lite här och var. Men i bakgrunden syns postkontoret som liksom precis alla hus i Marrakech är rosa samt några vattenförsäljare som av en händelse.

På väg ur Marrakech, flaggor och en papperskorg. Papperskorgarna var fina lerkrukor i smidesställ.

Sanddynor i södra änden av stranden.

Behaglig vandring i vattenbrynet.

Mohammed skjutsade oss upp till den gamla fästningen. Här hade vi en vidunderlig utsikt över stranden.

Naturligtvis var även fästningen en turistfälla, och utan att Robban riktigt begrep hur så satt han på en dromedar.

Besök på ett Handi craft-center. Otroligt mycket fint hantverk och Robban fick posera igen för att inte förarga någon...

De marockanska skatorna är lite mörkare än sina svenska släktingar.

Turridning på dromedar, Robban bad om och beviljades ledigt från den här utflykten. Dromedarföraren Hussein utlovade: "Today good massage, tomorrow ajajaj". "ajajaj" var ordet, sa Bull!

Lite teater under dromedarernas rast.

Dromedarföraren Hussein hade en energi som jag aldrig tidigare skådat hos en vuxen person. Här har han hoppat upp på en dromedar för att göra konster.

Hussein demonstrerar Malbruks tänder. Imponerande.

Ridturen gick ute i ett naturreservat vid floden Souss Mara. Många fåglar, dock inga flamingos.

Hela gänget bjöds på mintte och kakor efter ridturen.

Och så var det dax att åka hem!

1985 besökte vi Skara Sommarland. Georg var då 2 år och tyckte att det var ett toppenställe, allt var bara fantastiskt. Vid nästa besök var han lite äldre och förståndigare och upplevde nog mest att vi sa "Nej, du är för liten" till allt han ville göra, köra gocart bl a. Men vintern efter vårt första besök hände det ofta att han längtansfullt utbrast: "Sommarland!!"

Jag har en känsla av att vi i fortsättningen här hemma när det blir lite vardagsgrått bara behöver säga: "Agadir!" Och så minns vi den roliga och mysiga veckan vi upplevt. För Agadir höll precis allt som utlovades i turistinformationer. Behagligt klimat, en lång härlig sandstrand, afrikansk kultur med fransk touch, mänsklig prisnivå och möten med trevliga människor. Hit återvänder vi gärna!